Met de Galaxy S4 lost Samsung definitief een oude belofte in

Oké, heel oud is de belofte in kwestie niet – begin 2012 – maar in de wereld van de mobiele technologie is dat al een halve eeuwigheid. Samsung beloofde dat de tijd zou komen dat mensen niet langer alleen maar geobsedeerd zijn door Apple producten. De bijna absurde hype die nu vooraf gaat aan de introductie van de Galaxy S4 doet vermoeden dat deze belofte ingelost is.

samsung-galaxy-s4-belofte

De belofte in kwestie werd in januari vorig jaar gedaan door Younghee Lee, de bazin van Samsung’s marketing afdeling. Ze spraak de gevleugelde woorden:

“People are obsessed with Apple. It’s time to change people’s attention”

Deze uitspraak werd destijds met de nodige hilariteit ontvangen, met name in de Verenigde Staten, en leek toen meer op een smeuïg potje grootspraak dan op een realistische belofte.

Inmiddels zijn we een maand of vijftien verder, en wie naast onze lokale media ook een oogje op de Amerikaanse tech wereld houdt weet dat de onthulling van de Galaxy S4 ook in de VS voor ontzettend veel beroering zorgt. Koreanen die het wagen om hun nieuwe product in het kloppend hart van het land dat traditioneel extreem Apple minded is te onthullen – dat is tenminste een veel gehoorde interpretatie.

Natuurlijk is dit allemaal een niet erg genuanceerd visie op de introductie van ‘gewoon’ een nieuwe Galaxy smartphone. Maar eerlijk is eerlijk: zoals ik al eerder beschreef is de manier waarop Samsung langzaam, en in het begin subtiel, een perfecte media storm heeft weten op te bouwen rond de Galaxy S4 indrukwekkend.

In die zin is de ‘belofte’ van mevrouw Lee inderdaad gewoon ingelost: Samsung heeft de schuchterheid waarmee de eerste en tweede Galaxy S telefoons werden geïntroduceerd dubbel en dwars van zich af geschud. Het is niet langer één van de Aziatische electronica giganten, nee, Samsung is hét merk dat zich inmiddels als enige kan meten met – inderdaad – Apple, als het gaat om de hoeveelheid aandacht die een nieuw product weet op te eisen.

Maar vergeet niet dat Samsung deze status niet alleen dankzij knap geplande en uitgevoerde PR campagnes heeft weten te bereiken. De Galaxy S, S2, S3 en naar alle waarschijnlijkheid de S4 zijn gewoon ontzettend goede smartphones die op ieder gebied (software, camera, scherm, processor) tot de absolute top van de markt behoren. De aandacht die de Galaxy S4 krijgt is wat mij betreft dus gewoon op zijn plaats.

(via 1, 2)

Reacties

  1. Wouter zegt:

    En dan is de plek van de unpack ook nog in the big ‘Apple’ :)

Laat wat van je horen

*